Melbourne

New south wales till Victoria
Vi lämnade Griffith tidigt i måndags morgon för att lämna Addie och Lily borta vid Hillview. 7 timmar i bilen plus pauser gjorde att vi anlände till hotellet mitt i Melbourne vid 15. Efter Hotellet låg verkligen mitt i centrum vilket var bra för min del, nära till allt jag ville se och nära till shoppingen. Rob och Penny förklarade så fort vi passerade gränsen till victoria att det bara finns dåliga bilförare där. Jag tvivlar på det men man kan ju undra hur Australiensarna tänkte när det bestämde hur man gör en högersväng mitt i centrum i Sydney och Melbourne. Tänk dig att du kör på vänster sida av vägen och du skall göra en högersväng. Du måste då först svänga upp till vänster för att släppa förbi alla bilar bakom dig som skall köra rakt eller vänster. Därefter, när det så gott som slagit om till rött igen kan du göra din sväng till höger. Förvirrande? JAPP. Ett bevis för att victorianerna inte är några vidare bilförare är att motorvägen är delat, dvs gräs och bös mellan körriktningarna. Lyckas man av någon konstig anledning hamna i fel körriktning möts du av skylten "wrong way, turn around" ganska underhållande för mig eftersom man troligvis märker att man är på väg mot trafiken..?eller?

Abba och annat turistande
Jag fick se allt och lite till när jag vandrade omkring, biblioteksbyggnaden, exibitions buildning, högsta skyskrapan, monement från världskrigen, chinatown, floden Yarra, katedralen st peter tror jag den hette och massor mer. Men så när jag med stormsteg närmade mig art centret som förövring var snyggt designat kunde jag inte hålla mig för skratt. skylten "ABBA-WORLD" mötte mig och jag gick till ingången för att se mer. "Closing 31th october" jag missade denna fantastiska utställning eller vad det nu var med 1 dag. 1 DAG! katastrofen var nära. Såg allt som jag ville se men får erkänna att det är tråkigt att turista omkring ensam. Saknade min gamle trogne resekamrat.


Shopping och kändisar
Mellan turistandet försökte jag hinna med lite shopping. Sammanlagt blev det; ett par skor, 2 par solglasögon, ett skärp och en klänning så jag är nöjd. Ännu nöjdare kände jag mig när jag helt plötsligt fick syn på ett ansikte jag kände igen. Jo, men visst var det Liza från "today" Australiens motsvarighet för nyhetsmorgon.

Cup, parker och regn
Vet inte om ni alla har förstått det men anledningen till varför vi åkte till Melbourne var att Penny och Rob skulle gå till Melbourne cup. Australiens största och ett av världens mest kända hästrace. Liknande det jag och Matilda åkte till fast 5000 gånger större. Vanligtvis har de startat Harvas vid denna tiden på året så detta undantagsår var första gången de hade möljigheten till att åka. Under tiden de var på racet i tisdags var jag barnvakt åt Zara. stan myllrade av finklädda personer i klänningar och hattar i alla möjliga konstiga former och färger. Tror jag personligen föredrar pennys outfit bättre. stilren i beige och svart. förhoppningsvis kan jag sno någon bild senare.
Jag och Zara gick runt i några av Melbournes fina parker och besökte även royal botanic garden. En av världens största botaniska trädgårdar med sina 13000 olika arter. Parker kanske inte låter så himla rockigt men det blir inte rockigare än så med en barnvagn. Ja, folk trodde att jag var en ung mamma och nej jag uppskattade det inte även fast Zara är en väldigt fin bebis. Vädret var inte det bästa och mina fötter uppskattade inte mina skor så efter 2 skobyten och 3-4 nya skavsår vandrade vi hemmåt lagom till att Penny och Rob kom tillbaka från racet vid 19. Take away thai blev en lyckad middag för 4 trötta personer på sjunde våningen.




koala!
Hemresan var seg och jag var uttråkad i baksätet. I allafall satt jag och kollade ut genom fönstret och så plötsligt såg jag en grå lurvig klump mitt i ett av träden. Där var den min första koala! Såg en till lite senare och även fast vi körde förbi fort och jag inte såg dem längre än en sekund var så kan jag informera er om att de ser sådär kramgoa ut i verkligheten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar