en vecka

tisdag, 10.25 pm

Japp, nu ar det tydligen en vecka sedan jag akte hemifran sa har kommer smaskig/mindre smaskig information, las inte allt, las det ni vill!

Bilkorning
Har kort annu mera bil idag, griffith och tillbaka blev det och det ar ingen dalig bit. men....Det sporegnade till mesta dels. Vanligtvis gar det att kora 70km/h pa grusvagarna vilket kan bli ganska trakigt i langden eftersom vagarna ar spikraka. Nar det daremot har regnat blir vagarna leriga och sparen man brukar kora i fyllda med vatten vilket leder till vattenplaning, dvs man far sakta ner och brumma fram i ca 50km/h istallet. Aja vi hade ju inte brottom eller sa, Lily skulle bara till prischool som redan startat och det var bara nagra sjukhustider som skulle passas. Vill ni lasa mer om vad som hanns med i Griffith far ni lasa det nedan.
I alla fall, ar det inte leriga vagar som satter stopp for hastigheten sa ar det hellregn och sicket regn sedan! Vi korde rakt igenom ett askovader, blixar och dunder, hagel och annat mumsigt! Stundtals sag man knappt 10 m framfor bilen och allt regn gjorde sjalvklart att det fanns risk for vattenplaning aven pa asfalten.
Jag har i allafall fatt en rejal lektion i hur bilen fungerar i de situationer som ar lite svarare att handskas med vilket ar bra. och ja mamma och pappa jag kor alltid forsiktigt!

Griffith
Griffith ar den narmsta storre stad, 10 mil bort och i samma storlek som Vanersborg nar det galler invanare..men da forstar ni att jag ar mitt ute i ingenstans, om man aker 10 mil for att komma till vanersborg for att shoppa lite! Griffith har ioforsig en hel del mer affarer, sedan kan val kvaliten pa vissa av affarerna ifragasattas men anda! Som vissa av er kanske redan vet sa akte vi 5 tjejer in till Griffith idag, en var chaffis, en var ansvarig mamma, en skulle till prischool, en skulle pa 2veckors kontroll och en var bara en jatteduktig 6-arig storasyster som fick slippa skolan for att fa folja med. Fika och lunch hanns med och jag fick 1,5h for mig sjalv for att utforska lite. Inhandlade en adapter, tog nagra kataloger fran turistinfon och kikade runt en hel del. Vet inte om Griffith ar en sadan stad dar alla kanner alla men stundtals kandes det sa.. Som ny och forvirrad i staden blir man uttittad eller sa var det bara nagot jag inbillade mig.










 
Djur och natur
Australien ar valdigt fint! Aja, jag vet det ar val ingen storre nyhet aven for de som inte varit har men jag vill bara intyda er om att det ar sant. Ni som kanner mig val vet att jag gillar kakaduor (stavning?) har lange dromt om att nagongang aga en egen men det behover jag inte langre for jag har hela tradgargen full! Dom visslar hela tiden, inte bara dom utan en hel del andra arter ocksa som jag inte fangat pa bild och inte identifierat an.

Det ar var har nu och jordgubbarna blommar i gronsakslandet, artorna blommar pa akern och kangrusarna hoppar over vagen ungefar som radjuren vi har hemma. De springer fran framfor bilen ungefar lika ofta och kommer sallan ensamna. Idag fick jag bromsa in for en stor och en liiiten en. sota ar dom pa nagot konstigt satt med deras stora bakdelar och taniga armar.
Vill bara saga att jag hunnit med nagra promenader ocksa, har om dagen gick jag till Robs foraldrars hus som ar granngarden. 4,5km bort! hehe, i like! Forresten Kristina sa har jag ocksa far som grannar nu och grusvagar och allt!! sa du ar inte ensam langre..puss pa daj!

Engelskan
Allas stora fraga, sahar ar det i alla fall. Jag ar ingen stjarna pa engelska och kommer troligtvis aldrig bli MEN jag gor mitt basta hela tiden for att bli battre. Aja, jag forstar for det mesta allt de sager och om inte annat sa fragar jag och dom forklarar pa ett annat satt. Jag gor mitt basta for att gora mig forstadd och oftast lyckas jag aven fast det sakert inte ar korrekt grammatiskt. Penny tycker att min engelska ar bra (sager hon i allafall) och det far jag noja mig med sa lange. Jag skulle daremot tro att de uppfattar mig mer tyst och blyg an vad jag egentligen ar vilket ar synd. 
Sanningen ar ocksa att all engelska gor mig valdigt trott. for nu borde val tidsskillnaden gjort sitt? For varfor skulle jag annars kanna mig sa trott att jag skulle kunna somna kl 19 om jag bara gick till min sang da? Manga nya intryck och massvis av konscentration med bade bilkorning och vardagligt samtal trottar ut en vill jag lova. "do not try this at home"


P.S. Freddy far inte bara kramar fran mig...D.S.


girls just wanna have fun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar