till er tjänst!

Väder och vind
Regn och rusk det senaste dagarna har resulterat i en hel del innearbete och en hel del vattenbekymmer. Vägen har varit riktigt dålig stundtals och i morse när vi åkte in till Griffith fick vi köra of road en bit då ett stort träd hade vält. Strömmen går ibland och internet är lite sisådär den med men förhoppningsvis är det dåliga vädret över för denna gången. Förresten så har det tydligen snöat inte alls lång här ifrån där det vanligtvis aldrig snöar. Javisst känner man sig lite som hemma då.

Katträddning
Mitt i stormen och spöregnet stod jag som vanligt med en go hög med stryktvätt när jag mitt i alla tankar lade märke till att katterna mjauade något fruktansvärt utanför dörren. Gick ut för att kolla och fann nya kattungar under lavendeln på väg att drunkna i en stor vattenpöl tillsammans med de gamla kattungarna. Så nu har vi totalt 10 kattungar och 3 stora katter. Vilken himla djurpark, säger jag bara. 13 katter men då har ändå Ruff lyckats döda en redan. Han har lite svårt att fatta vad som är bitleksaker och vad som är skor eller kattungar.

En lördag i Griffith
idag har vi vart inne i stan. Lily var på dans och Addies tennis var inställd visade sig. Vi handlade mat och sedan mötte vi upp The Barbers för att käka lunch tillsammans. Familjen som var här på min födelsedag, förresten heter hon inte Mel utan Em, troligtvis är detta en förkortning. Efter lunch bytte vi ut Addie mot nico och brummade hem och sedan dess har lily och nico lekt med barbies hela eftermiddagen och nu sover de sött. Det jag egentligen skulle berätta om vår dag i GRiffith var att vi kollade på Apelsinfestivalen. Olika föreningar har byggt upp skapelser i staden gjorda av "enbart" apelsiner, flygplan, bilar, djur osvosv. ja...öööh kanske inte jätteintressant men ändå barnen gillade det.
På tal om Griffith var det demostration där här om dagen. Så gott som alla affärer hade stängt i protest mot regeringens förslag på att farmarna inte ska få använda flodvattnet som de vill. Detta betyder i så fall att Australien blir utan mat. Det är i ytorna runt omkring här som allt produceras men 9 års torka har gjort att folk längre ner längst floden står utan vatten. Efter 9 års torka kan man ju tänka sig att det inte bara är nere i söder som de har ont om vatten`?? Det är iallafall en stor debatt om det hela runt om i Australien.

Paket
Har fått ett till paket och nu får ni ge er där hemma! Börjar ju längta hem när man får all omtanke och saker som påminner om riktiga hemma via posten. Tackar ändå och skall njuta av godiset när jag känner att jag verkligen behöver det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar