Airlie Beach

Efter flyget från Brisbane hade vi 4 timmar väntetid på mackays flygplats. Vi hade hoppats på at få i oss någon sorts lunch och förhoppningsvis ett mellanmål innan vi satte oss på en go busstur upp tull Airlie beach men inte det. Det fanns inget större matutbud men en panini var och lite pausgodisar fick vi allt i oss.

Nu när vi kommit upp till nordligare breddgrader fick vi dels ställa om klockan och sedan ville vi såklart ut på havet. En tvådagars båttur inklusive dyk/snorkling bokade vi dagen innan avgång och det ångrar vi inte. Vi bodde i olika rum den natten och johan delade då rum med vad som visade sig vara en av 3 besättningsmän på båten. världen är allt bra liten. I alla fall knallade vi ner till hamnen kommande morgon och fick syn på HAMMER som båten hette. Jaha, sa vi är det en segelbåt vi skall åka med. Haha, här var vi spontana villl jag lova men det kanske är bra för all typ av reseplanering Johan gjort på denna resa verkar ha gått åt skogen ändå.
Jag kan lugnt säga att segla bland withsundays öar var inte för jobbigt, visserligen fick vi hjälpa till att hissa segel mm. men med solen skinande och turkost vatten klarar man det också. vi stannade till på några öar med spindelrik regnskog och puderfin sand och hae titt som tätt sköldpaddor simmnde runt båten. Fast bäst av allt var när det hade mörknat och vi lagt ankar för kvällen, då kom en flock delfiner och lekte runt vår båt en bra stund. Awesome!
På morgonen var det dags för dyk, johan såg en sköldpadda som var över en meter lång/stor. Som johanna sa "det var som att en liten bil kom åkande" . Nu undrar kanske ni vem Johanna är. Hon och hennes kompis Catrine är två Jättetrevliga svenska tjejer vi träffade på båten.

När vi var tillbaka på fastlandet blev det efterfest och dagen efter det tog vi det lugnt i skuggan hela dagen. Huden blir rätt trött på solen efter en sådan tripp. På kvöllen käkade vi barramundi (Abborrefisk) och sedan väntade nattbussen till Cairns.