Cairns

direkt efter dykningen åkte vi tillbaka till Cairns. efter en kväll med GRatismat på en pub via hostelet och en tursam ombokning nägra månader innan som vi riktigt gott i ett dubbelrum. Det behövde vi efter 2 fartfyllda dagar men värre skulle det bli. På schemat stod det Rafting! Yes,please!

Vi åkte buss 2 timmar ner till mission beach och Tully river. Forsränning är helt makalöst skoj och ibland rent ut sagt livsfarlig. haha! man sitter ca 6 pers + 1 guide i en gummibåt.Paddlar som ett as när man blir tillsagd och håller i sig så hårt man bara kan när man inte paddlar. Vår båt räddade en stackars chinestjej som ramlat ur sin båt, hon kunde inte simma och tappade dessutom andan (och skorna for den delen) under vattnet. När hon var okej och vi lämnat tillbaka henne till sin rätta båt var det våran tur att ramla i vattnet. hela våran båt vändes uppochner i en passage och alla hamnade på varandra i vattnet. hihi! sedan gick det rätt bra ett tag, vår båt var rött stark sa guoden och hyffsat samspelta. och sen helt plötsligt i en våg eller gupp eller vad det nu var ramlade jag ur. så låg jag där alldeles ensam i strömmen och sprattlade. Väldigt förvånad. Först tänker man "oj, jisses nu ramlar jag." sedan äver går det mer i
"jaha nu är jag i vattnet"
" vad var det man skulle göra, sätta ihop fötterna "
" okej jag sätter ihop föttena"
"varför håller jag i paddeln, äh  jag slänger iv¨äg den."
" vänta lite vart är jag på väg?"
"var är Johan och alla andra från båten"
"jaha jag var ensam"
"hjälp där komemr nästa båt som ska förbi hör i passagen, jag kommer bli överkörd"
"nej , jag klarade mig, Gött"
"blubb,blubb,blubb"
"strömt är det i allafall"
" oh, den bäten kanske jag kan nå"
" jag lyckades"

efter det var det bara att klättra tillbaka till sin båt och köra vidare. när vi hade 2 minuter kvar till målet var det dags igen hela båten fastnade under ett litet fall och vatten strömmade in. tjejerna som satt längst fram i slutet av dagen fick sig en rejäl dusch och sedan gav vi nog alla upp. jag hörde guiden säga "oh, shit. we are stuck here" och sedan befann jag mig i vattnet. Nu var jag änna van så jag flöt med till någon skrek "swim" " jaha, just de jag där är land och man kan simma dit!" smart, tack för tipsen och så var man räddad en sista gång!

underbar heldag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar